Välkommen till oss på konservering. Här jobbar både arkeologiska konservatorer och textilkonservatorer. Vi jobbar med att vårda och bevara kulturhistoriskt värdefulla föremål och genom olika metoder rengöra, stabilisera och tillgängliggöra dessa. Vi samverkar mycket med kyrkor, föreningar, institutioner, privatpersoner, andra museer och olika arkeologiska uppdragsgivare. Större delen av verksamheten är externt finansierat. Verksamheten omfattar Kronanprojektet, Kronanutställningen, marinarkeologisk uppdragsverksamhet, konservering av arkeologiskt material av trä, metall och textilkonservering samt vård av samlingarna.
För att bli konservator så krävs specialistkunskap och en förståelse för de fackmässiga aspekterna av arbetet. Vi är kvalitetsmedvetna, uthålliga i vårt arbete och får använda en och annan kreativ sida ibland för att lyckas ro vårt arbete i land.
Vår arbetsplats präglas av öppen kommunikation mellan oss kollegor, där alla medarbetare ges möjlighet att lyfta sina tankar och bidra till att verksamheten utvecklas. Varje medarbetare hos oss har ett stort ansvar för att planera och driva arbetet framåt. Vi jobbar nära våra kollegor på de andra enheterna och samspelet mellan oss är viktigt för att tillsammans lyfta museet som helhet. Som medarbetare på enheten ingår du i ett härligt gäng där vi visar omtanke och har kul på jobbet.
Måleri- och textilkonservator
(Klicka för mer information)
Har arbetat på Kalmar läns museum sedan 2018.
Varför har du valt att arbeta som måleri- och textilkonservator?
Jag har alltid varit intresserad av konst och konsthistoria. Konservatorsyrket har tilltalat mig sedan jag var 16 år; jag tycker om att arbetet både är teoretiskt och praktiskt. Jag rengör, lagar och retuscherar föremål och jag får också läsa, söka fakta och skriva rapporter.
Vad krävs för att arbeta som måleri- och textilkonservator?
Att man har gått en universitetsutbildning till konservator som i Sverige finns i Göteborg. Jag har studerat både i Frankrike och i Göteborg. Utbildningen innehåller bland annat konsthistoria, kemi och man får träna sig på att kopiera konstverk.
Man måste ha ett väldigt stort tålamod, arbetet är så detaljorienterat. Det går inte att stressa, arbetet måste få ta den tid det tar. Så är det bra om man ha god improvisationsförmåga – innan jag kan börja arbeta, måste jag ofta tillverka egna specialverktyg utifrån vilket föremål jag har framför mig och vad jag ska göra med det.
Vad är det bästa med ditt jobb?
Att jag får jobba med gamla saker och att jag får göra det på ett museum. Jag upplever min dröm! I Frankrike är konservatorer inte anställda på museer, de driver egna företag. Jag uppskattar också att uppdragen är så omväxlande. Vi arbetar mot olika sorters kunder; Svenska kyrkan, andra museer och privatpersoner. Att få resa runt till olika kyrkor under flera dagar för att sedan skriva ett åtgärdsprogram är fantastiskt – att få se målningarna och textilerna i sin rätta miljö. Sedan kan jag jobba med föremål och det blir väldigt tillfredsställande när man lyckas laga en otroligt skadad mässhake eller få bort flera hundra års damm från en tavla och färgerna framträder.
Hur ser en typisk arbetsdag ut?
Mitt arbete innebär att dokumentera föremålet, undersöka och beskriva det och ta fram förslag på ett åtgärdsprogram utifrån föremålets skador. Vi får ofta möjlighet att utföra de åtgärderna vi har beskrivit. När det gäller kyrkotextiler, jobbar vi ofta med föremål som fortfarande används. Till exempel fixar vi en ny montering till ett antependium så det kan hängas upp på ett nytt altare eller så tvättar och lagar vi en solkig mässhake så prästen kan bära den igen. Med tavlor kan det handla om att få ut en oljemålning från dekorramen för att rengöra den eller ta bort gammalt lack som har gett bilden en gul ton. Det är alltid en bedömning om vilken åtgärd som är bäst för föremålet och dess nuvarande användning.
Vad betyder länsmuseets värdeord; samhällsnytta, kunskap och tillsammans för dig i praktiken?
Föremålen jag konserverar är en del av landets kulturhistoria och jag och mina arbetskamrater får arbeta med att åtgärda dem så att de kan finnas kvar, ses och upplevas i framtiden. Kunskap är ett viktigt ord för oss – varje dag använder jag kunskaper som jag har tillägnat mig under utbildningen och nya kunskaper som jag ständigt utvecklar. Tillsammans – jag jobbar ihop med kollegor som också är mina vänner och vi arbetar utåt mot olika kunder och bygger nätverk.
Hos oss får alla möjlighet att vara delaktiga i vår gemensamma utveckling. Tillsammans har vi en stark teamkänsla som ger trygghet och arbetsglädje varje dag. Vi hjälper och stöttar varandra, lär av varandras erfarenheter och bakgrund och löser tillsammans de utmaningar vi möter.
Vi känner en oerhörd stolthet över att få vara en del av en helhet. Att få ge utlopp för vår yrkesskicklighet. Vi gläds åt att få använda vår kunskap och skapa samhällsnytta. I våra möten med uppdragsgivare, kunder och besökare får vi så mycket tillbaka och deras uppskattning är ett kvitto på att det vi gör är meningsfullt.
Vi är ständigt i utveckling och har en enorm vilja och ett driv att vara med där det händer. Vi bygger hela tiden på vår kunskapsbank vilket gör att det aldrig blir tråkigt i vår kreativa sfär.
Kalmar läns museum
Skeppsbrogatan 51
Kalmar
Tel: 0480-45 13 00